torsdag 9 november 2017

Min träning efter graviditeterna

Varning för långt träningsinlägg!

Träningen efter graviditeten. Du har ju haft helt olika förlossningar. Kan du berätta har det varit skillnad att börja träna igen? När och hur började du träna efter förlossningen? Hur länge tog det att du "fick lov" att börja träna igen? Man vet ju att man ska ta lugnt i början, men det börjar vara tråkigt att bara motionera med vagn promenader 😏 Älskar förståss att vara ute med baybyn men som motion så skulle man snart vilja ha något annat! Mvh mamma + baby 1mån

Alltså jag har funderat lite på hur jag ska ta upp denhär frågan.. Jag är ju ingen utbildad PT eller ens självutnämnd träningsallvetare utan gör lite som jag känner och vill. Med det sagt så har jag faktiskt gått emot lite rekommendationer om hur och när man ska börja träna efter en graviditet, men det är ju inget jag förespråkar åt andra att göra ändå.

Jag hade tränat på gym 5-6 gånger i veckan i ett par år innan jag blev gravid med Oliver, men när jag sen blev gravid så sinade motivationen ganska snabbt. Jag födde Oliver vaginalt, sprack lite och blev klippt men hade inte desto mer komplikationer. Efter graviditeten började jag promenera korta vagnpromenader efter bara några dagar, och sen jogga redan efter cirka en o en halv månad om jag inte minns fel. Oliver blev född 3 juni, i augusti sprang jag personligt tidsrekord på 5km och i början på september sprang jag fäbodaloppet, dvs 8km i blandad terräng, men det kände jag nog att var lite att ta i. Rekommendationen för att börja löpträna har jag läst nånstans är att börja lugnt efter 3-4 månader och samma tempo som innan du var gravid efter 6-9 månader.


I slutet på juli (dvs efter nästan två månader) skaffade jag 10 gångerskort till Studio Z, provade på bodypump en gång men det var inget för mig, men började istället med yoga 1-2 gånger i veckan. I september började jag sen gymma lite smått igen vid Easyfit och i slutet på november gick jag onramp kursen vid Crossfit Jeppis och började sen träna där oftare och oftare tills jag tränade typ 3-5 gånger i veckan tills jag blev gravid igen. 


Under graviditeten med Noel tränade jag crossfit ca 2 gånger i veckan fram till vecka 26 då jag var tvungen att sluta p.g.a. foglossningar. Efter det var jag inte speciellt aktiv förutom det man är tvungen att vara med en nästan tvååring på dagarna. 
Noel blev sen född i v.32+2 med kejsarsnitt. Var såklart sjuk i magen efteråt men blev både rekommenderad och tvungen att röra på mig ganska mycket väldigt fort. Han föddes på en torsdagkväll, på söndagen blev jag utskriven och sen alltså tvungen att börja gå ca 300m/väg till patienthotellet 3 gånger om dagen, dvs ca nästan 2km per dag. Det gick i snigelfart och jag var andfådd i början men vartefter dagarna gick så började det gå bättre och bättre.

Snittet läkte utan problem och redan efter 2 veckor minns jag att jag kände mig såå sugen på att börja med crossfit igen bara för att typ få paus från alla tankar runtomkring allt som hade med sjukhus att göra. Jag väntade hur som helst tills efter eftergraskningen innan jag for på min första wod, frågade såklart läkaren om det var okej och det tyckte han, bara jag känner efter i kroppen så det känns bra. 
6-7 veckor efter förlossningen var jag alltså på första woden. Var då bara på en wod nu som då, inte ens en gång i veckan först, och tog det väldigt lungt. Inga magövningar, hopp, tunga vikter eller nåt men bara för att få röra på mig lite mer när jag annars satt hela dagarna stilla i Kokkola. Var också ut på nån enstaka lugn länk i samma veva men har inte börjat springa regelbundet igen alls.


Nu (ett halvår efter förlossningen) tränar jag crossfit tre gånger i veckan (och knipövningar alltid när jag kommer ihåg det!), är starkare än någonsin men har inte lika bra kondition som jag hade tidigare. Har alltid ätit mer skräpmat än typ nån annan jag känner heheh, men mår ändå bra i min kropp!

Nåt som är ganska intressant är att mellan graviditeterna hade jag ganska problem med läckage vid hopp, t.ex. boxjumps, hopprep och sånt så var jag alltid tvungen att gå o kissa innan då det var svårt att hålla helt tätt annars. Det berodde säkert på vaginala förlossningen + att jag började springa (= stötande träning) så tidigt innan jag hade muskelrna i skick, så p.g.a. det rekommenderar jag ju inte löpning jättetidigt heller innan styrkan är tillbaka down under. 
Nu har jag däremot nemas problemas med det, började träna bäckenbottenmusklerna mer regelbundet när jag blev gravid och Noel var ju så liten så det hann inte börja trycka på så mycket extra neråt, samt att han ju föddes med snitt då. Har tänkt på att träna bäckenbottenmusklerna nu efteråt mer också och det är jätteskönt att kunna hoppa nästintill obehindrat!


Så ja, sammanfattningsvis vill jag väl säga att man ska börja lugnt och ganska försiktigt, känna efter i kroppen hur det känns och ta det därifrån. Det är ju så individuellt vad man har för träningsbakgrund och förutsättningar så det är omöjligt att säga nåt som passar alla. Men nu vet ni lite hur jag gjort iallafall!

Linas blogg om träning tycker jag förresten är ett bra ställe att klicka sig in på om man vill läsa lite mer om träning efter graviditet, från nån som vet lite mer fakta än t.ex. mig, heheh. 

Länkar några bra och intressanta inlägg från hennes blogg;

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar